J. Straubinger
Słuchajcie słuchając, a nie rozumiejcie (Iz 6, 9)
dodane 2009-08-16 12:13
Komentarz J. Straubingera do tekstu Iz 6, 9-10
Bóg nie zaślepia inaczej, jak tylko pośrednio - oddzielając pomału niegodziwych od światła prawdy i łaski, w celu ukarania ich własną ich złością. Zauważmy, że sam Pan Jezus odnosi się do tego odrywka w rozdziałach zawierających najwięcej przypowieści (Mt 13 i Mk 4), mówiąc, że posługuje się przypowieściami nie po to -jak często się twierdzi- aby podawać przykłady pomagające w zrozumieniu, ale dokładnie na odwrót: "otwartymi oczami nie widzą i otwartymi uszami nie słyszą ani nie rozumieją. Tak spełnia się na nich przepowiednia Izajasza: Słuchać będziecie, a nie zrozumiecie, patrzeć będziecie, a nie zobaczycie" (Mt 13, 13-14).
Ten styl przypowieści, tajemniczy w stopniu najwyższym, które wielu nierozsądnie uważa za naiwne opowiastki starych babć, tłumaczy zaskakujący fakt, że po dwóch tysiącach lat pozostało w nich jeszcze dużo do zrozumienia. Dowodzi tego ogromna ilość różnorakich interpretacji, jakie o przypowieściach wypracowali wybitni autorzy. Bogactwo to, na przykład u autorów antycznych, widoczne jest w książce św. Tomasza z Akwinu "Catena Aurea".
W zasadzie wszystko sprowadza się do tego, czy podchodzimy do Biblii jako miłośnicy Słowa Bożego, wierząc w nie, oraz mając pragnienie szukania prawdy i uznania jej, jaka by ona nie była (por. Jn 7, 17), chociaż może się okazać dla nas bardzo zaskakująca. Czy też, jak to wielu ma zwyczaj czynić, podchodzimy do Biblii z tak zwanym "duchem Balaama" (por. Ap 2, 14), żeby znaleźć w niej to, co nam najbardziej pasuje do podtrzymania własnych opinii. Takim sposobem można wyciągnąć z Biblii dowolne stwierdzenia, szczególnie jeżeli będziemy się posługiwali wersjami tekstu z defektami lub przypisywali znaczenie twierdzące zdaniom wypowiedzianym ironicznie - Pan Jezus często w dyskusjach z faryzeuszami wypowiadał się bezpośrednio lub w sposób zawolaowany, bardziej żeby ich zmylić, niż żeby przekazać im naukę, wiedział bowiem, że nie chcieli się nawrócić. Także Jan Chrzciciel mówi do nich od razu: "Plemię żmijowe" (Mt 3, 7).