czy zwalczać cierpienie?

dodane 11:54

A. Świderkówna

 

10. Stosunek do cierpienia.

Wszystkie te, które pochodzą od ludzi, można i należy zwalczać. Ale bycie stworzeniem śmiertelnym oznacza możliwość cierpienia, które buduje istotę człowieka. Rezygnacja, ofiara, pożegnanie, bezradność. Zdolność do cierpienia i zdolność do miłości to dwie strony życia.

Nie każde cierpienie przemawia przeciwko Bogu. Istnieją cierpienia przynależne do kondycji człowieka- jego stworzoności.

Bunt, rezygnacja i chrześcijańskie poddanie się – to trzy możliwości reakcji człowieka na nieodwracalne cierpienie. (1) chrześcijańska zgoda jest aktywnym przyjęciem w oparciu o nadzieję , wolną aprobatą woli Boga. Może ona zostać osiągnięta przez modlitwę i jest w stanie przemienić cierpiącego i jego cierpienie. Jest owocem modlitwy, nie początkiem drogi. Modlitwa taka wyraża wszelkie nasze uczucia, nawet powinna- skargę, żal, złość, pytania, itp.

Ofiarowując Bogu nasze cierpienie ofiarowujemy Mu siebie i tylko dzięki temu możemy mówić o wartości naszego cierpienia- podobnie jak Chrystus. (3)

Zbliżanie się do Boga, jednoczenie się z Nim w miłości- musi umierać w nas to, co się tej miłości sprzeciwia- grzech- a umieranie to zawsze cierpienie.

Wybieramy nie cierpienie, ale dobro, do którego droga wiedzie przez cierpienie (3) cierpienie samo w sobie nie ma wartości, jest anty wartością- ale ma wartość relatywną (3)

Dzieło odkupienia może zostać dopełnione dopiero wtedy, gdy zaangażuje się w nie również człowiek, dla którego jest ono darem.

Dokonane przez krzyż dzieło zbawcze to pascha miłości (przemienianie bezmiłości w miłość). W skandalu miłości przybitej do krzyża zostaje zdruzgotany skandal ludzkiego egoizmu i związanego z nim cierpienia.

Na pytanie dlaczego Bóg dopuszcza cierpienie i zło, Bóg odpowiedział samym sobą, stając się dla nas ofiarą miłości. W ten sposób ukazał nam drogę przezwyciężania zła i cierpienia miłością.  Ujawnił również swą solidarność z nami w cierpieniu. (3)nie można usunąć dramatyzmu naszego krzyża, ale można włączyć go w zwycięski krzyż Chrystusa.

Ludzkie cierpienie zostało przemienione. Cierpienie Chrystusa w ludzkim cierpieniu. (4)

Wydarzenie krzyża radykalnie zmieniło sytuację ludzkiego cierpienia. Jest ono odkupione. W Chrystusie ukrzyżowanym Bóg pokazuje, że sytuacją cierpienia nie jest opuszczeniem przez Niego, ale tajemniczą Jego obecnością. (4)człowiek może swą ciężką sytuację wykorzystać zbawczo. Może z materii cierpienia wykrzesać dobro. (4)w łączności z Ukrzyżowanym nawet cierpienie może stać się materią dla dobra. Zło nie musi mieć ostatniego słowa w naszym życiu. Można z niego wydobyć jakieś dobro. (4) to nie cierpienie samo w sobie jest łaską, ale obecność w życiu ludzi cierpiących cierpiącego Chrystusa.

- musimy nazwać nasze cierpienie- wolimy być niezależni – uznanie naszej potrzeby jest kluczowym warunkiem działania Pana

- przychodzimy do Jezusa z ufnością

- czekamy z ufnością – łaska Boża jest zawsze silniejsza od naszej słabości- zostaliśmy przecież odkupieni

Cierpieć to znaczy stawać się szczególnie podatnym, otwartym na działanie zbawczych mocy Boga

Jesteśmy do tego wezwani w każdej ludzkiej słabości

Gdy przeniosę ból na poziom duchowy, wtedy staje się on cierpieniem. I to cierpienie może zabijać lub zbawiać, uszczęśliwiać, zależy, jak na niego patrzę. Mogę cierpieć i mogę nie cierpieć. Zależy, jak się do tego odniosę. Gdy przyjmę cierpienie z myślą o ludziach, by ich wspomagać, nadaję cierpieniu sens religijny. (Gogacz). Można by tu powiedzieć, że z punktu widzenia teologicznego niepełnosprawność jest swoistą posługą duchową w Kościele. Ta posługa polega na tym, by być w społeczeństwie kimś o nietypowych zaletach i przez to budzić w ludziach postawy miłości.

A.      Świderkówna

Wiara to nie tylko intelektualne przyjęcie istnienia Boga, ale przede wszystkim zawierzenie Mu i oddanie się. W sytuacji Hioba chodzi o takie zawierzenie, które wygląda bezsensownie. Hiob doświadcza w nowy sposób obecności Boga, choć to doświadczenie niczego mu wprost nie wyjaśnia. Pojął, że świętość Boga, Jego tajemnicza inność przekracza wszelkie ludzkie wyobrażenia i pojęcia. Dotychczas Boże działanie osądzał wedle kryteriów ludzkich. Grzech- przekonanie o swej racji, słuszności, wiedzy, rozumie. Pokora- uznanie swego miejsca w Bożym planie, które tylko On rozumie. Szukając wyjaśnienia sensu cierpienia często taki grzech popełniamy, osądzając Boga wedle naszych kryteriów, bez pokory. 

nd pn wt śr cz pt sb

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

Dzisiaj: 23.11.2024