Merton
Niewiasta obleczona w Słońce
dodane 2014-12-09 20:32
Wszystko, co napisano o Dziewicy-Matce Boga, że jej świętość jest świętością najbardziej ukrytą. Czasem to, co ludzie potrafiąc niej powiedzieć, więcej mówi nam o nich samych niż o Naszej Pani. Dzieje się tak dlatego, że nie wiedzą, kim ona była i jaką odegrała rolę - ponieważ Bóg bardzo niewiele nam o niej objawił - i odsłaniają raczej siebie, próbując dodać coś do tego, co powiedział nam Bóg.
A to, co rzeczywiście o niej wiemy, sprawia, że prawdziwy charakter i przymioty jej świętości zdają się być bardziej zakryte. Wierzymy, że jej świętość była doskonała, obok świętości Chrystusa, jej Syna, który jest Bogiem. Ale świętość Boga jest tylko ciemnością dla naszych umysłów. Jednak świętość Błogosławionej Dziewicy jest w pewnym sensie bardziej zakryta niż świętość Boga: ponieważ On powiedział nam przynajmniej o Sobie coś, co ma wartość obiektywną, przekładalną na nasz ludzki język. Ale o Naszej Pani powiedział nam zaledwie kilka ważnych rzeczy - a i tak nie możemy uchwycić w pełni ich znaczenia. Bowiem wszystko, co powiedział nam ojej duszy, da się streścić w tym, że była ona przepełniona najdoskonalszą spośród wszystkich stworzeń świętością. Nie posiadamy jednak żadnego sposobu, by ustalić, co to dokładnie oznacza. Zatem kolejnym pewnikiem na jej temat jest to, że świętość jej jest najbardziej dla nas zakryta.
A jednak mogę ją odnaleźć, jeśli również ukryję się w Bogu, gdzie ona się ukrywa. Najlepszą drogą do jej poznania jest dzielenie jej pokory, ukrycia, biedy, jej tajemnicy i samotności: a poznać jąto odnaleźć mądrość.
W rzeczywiście żyjącej osobie ludzkiej, jaką jest Dziewica Matka Chrystusa, znajduje się całe ubóstwo i cała mądrość wszystkich świętych. Jest to w niej i przez nią oni to otrzymali. Świętość wszystkich świętych jest uczestnictwem w jej świętości, ponieważ w ustanowionym przez Siebie porządku Bóg chce, żeby ludzie wszelkie łaski otrzymywali przez Maryję.
Dlatego ukochanie i poznanie jej jest odkrywaniem prawdziwego znaczenia wszystkiego i uzyskaniem dostępu do wszelkiej mądrości. Bez niej wiedza o Chrystusie jest tylko spekulacją. Za to w niej staje się doświadczeniem, ponieważ dane jej zostało wszelkie uniżenie i ubóstwo, bez których nie można poznać Chrystusa. Jej świętość jest milczeniem, a jedynie w nim można usłyszeć Chrystusa. Głos Boga staje się dla nas doświadczeniem przez jej kontemplację.