Osobiste spotkanie z Chrystusem - cz. I

dodane 13:46

Ze Szkoły Biblijnej salwatorianów, zatytułowanej "Osobiste spotkanie z Chrystusem – List do Rzymian św. Pawła", prowadzonej przez ks. Edwarda Stańka przywiozłam garść refleksji do dalszych przemyśleń. Gdyby ktoś chciał wysłuchać calych konferencji, można na stronie Centrum Formacji Duchowej w Krakowie kupić płytę z ich nagraniami.

 

Spotkanie wprowadzające s. Wonsa

 

Na modlitwie integruje się głowa z sercem.

Najlepiej zapamiętujemy sercem.

 

Pustynia oznacza przestrzeń, a to oznacza relację, możliwość słuchania.

Przestrzeń dla siebie kosztuje: trzeba podjąć decyzję o milczeniu i odosobnieniu.

Samotność ta ma na celu budowanie relacji ze sobą sam na sam.

 

Konferencja I

 

Warunki potrzebne do odczytania Listu do Rzymian:

 

  • 1. znajomość języka nawrócenia

Św. Paweł jest konwertytą – jego nawrócenie dokonało się dzięki osobistemu spotkaniu z Jezusem Zmartwychwstałym. Poznaną prawdę traktował jako świat, z którego nigdy nie wychodził – po spotkaniu z Jezusem zrozumiał, że Jezus doskonale wypełnia Prawo.

Odkrył, na czym polega łaska wiary – moment, światło. Ten, który to przeżył, całe swoje życie pamięta, kiedy, o której godzinie i w jakim miejscu się to dokonało. Każdy, kto się nawróci, potrafi to wskazać, bo od tego momentu życie układa się inaczej.

Wejście na drogę Ewangelii to odpowiedź na łaskę i moment nawrócenia.

 

  • 2. Znajomość języka wtajemniczenia – niewielu ludzi ten język rozumie, bo to wiąże się z osobistym spotkaniem z Bogiem.

W naszym życiu chrzest przyjęty był bez świadomości.

We wtajemniczeniu ważne jest:

  • rezygnacja ze świata i praw, którymi się on kieruje

  • wejście w tajemnicę życia Boga, a nie człowieka

Dokonuje się to przez decyzję wiary: mówię Bogu: „Ty jesteś moim Ojcem – Ty mnie kochasz.” Wybieram Syna i mówię: „Ty jesteś moim Zbawicielem i Odkupicielem. Jesteś moim Bratem.” Wybieram Ducha.

Wtajemniczenie jest doświadczeniem osobistego spotkania z Bogiem Ojcem, Synem i Duchem Świętym.

 

Człowiek wtajemniczony jest w dużej mierze odporny na grzech.

Współcześnie człowiek żyje w kompromisie z prawem Boga i z prawem świata. Człowiek wtajemniczony nie żyje w kompromisie ze światem. Doskonale czuje się w świecie, ale nie idzie na żadne kompromisy.

 

  1. rozumienie języka prawa

 

Św. Paweł doskonale znał prawo Mojżeszowe, rzymskie, prawo natury (dzięki Gamalielowi).

Przekazuje Ewangelię w języku prawa:

  • kodeks prawa natury

  • kodeks prawa Mojżeszowego (uczynków)

  • kodeks prawa rzymskiego

  • kodeks prawa łaski

W języku polskim nie ma niestety rozróżnienia między rodzajami prawa, jak jest chociażby w j. łacińskim: lex i ius.

 

Prawo natury – zapisane w sumieniu każdego człowieka, używanie rozumu.

Prawo sumienia zostało przepisane na kamienne tablice na Synaju (Dekalog) dla człowieka i dla wspólnoty.

Prawo uczynków – szereg przepisów w celu ukazania m.in. różnicy między Żydem a poganinem.

Prawo rzymskie – św. Paweł był obywatelem rzymskim, dzięki temu mógł stanąć przed cezarem (najwyższą ówczesną władzą świecką) i zaświadczyć, co się stało z Jezusem. Powiedzieć cezarowi, że Mesjasz przyszedł na świat.

 

Druga strona – prawo grzechu, śmierci, niewoli.

 

  1. Ewangelia dla św. Pawła to świadomość powołania do wykonania zadania, zleconego przez Jezusa.

 

Jeśli Pan mnie o coś prosi, a ja mam pewność, że to Jego oczekiwanie, to pozostaje tylko zrobienie tego, co mi zlecono. A jak jest brak pewności, to się o tym nie mówi, zostawia się to.

 

Dla Żydów ważna była moc, wszechmoc Boga – Jezus nie zszedł z krzyża, więc nie był mocny w ich oczach; nie mógł być Bogiem.

 

Wszechmocny Bóg w imię miłości stał się ogromnie słaby, ukrył całą swoją wszechmoc.

 

To jest moc Miłości!

 

Żydzi przywiązywali wielką wagę do sprawiedliwości, a nie do miłości. Skoro jestem grzesznikiem, należy mi się kara, a nie przebaczenie i miłość.

 

  1. rozumieć język listu – List do Rzymian to nie traktat. W liście ręka pisze słowa, ale serce pisze między wierszami. W liście, pisanym miłością, jest serce.

 

By właściwie zrozumieć ten List, trzeba osobiście spotkać się ze św. Pawłem. Można go poznać dzięki Dziejom Apostolskim.

 

Do refleksji:

  1. zatrzymać się nad swoim życiem i rozważyć je pod kątem, jakie miejsce, jaką rolę w moim życiu odgrywają spotkania

  2. popatrzeć na skalę tych spotkań, przedmiot spotkania

 

Jestem przygotowana na spotkanie z Chrystusem, o ile doceniam wartość spotkania.

 

[lektura Rz 16 – dostrzec ilość wymienionych przez niego osób, które były mu bliskie]

nd pn wt śr cz pt sb

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

Dzisiaj: 23.11.2024

Ostatnio dodane