Templum Novum koniec 2010
dodane 2011-01-15 13:34
Jan Bodakowski
Templum Novum koniec 2010
Ukazał się nowy 10 numer czasopisma „Templum Novum” wydawanego przez Mariusza Bechte (na strasznie cienkim papierze z malutkimi literkami). Numer otwiera ankieta redakcyjna dotycząca pamięci historycznej. Nie wiedzieć czemu inspiracją do ankiety jest tekst lewicowego publicysty, a forma pytań zmusza do odwoływania i polemizowania z lewicowym publicystą.
Jako pierwszy w ankiecie wypowiedział się Marek Jan Chodakiewicz. Zdaniem amerykańskiego profesora Polacy są irracjonalni – równocześnie deklarują że cenią wolność i oddają się w poddaństwo Unii Europejskiej. Polacy nie posiadają pamięci historycznej, nie wiedzą skąd pochodzą i jakie są tego konsekwencje. W Polsce brakuje elit. Chodakiewicz apeluje o długofalową politykę przypominania światu o martyrologii narodu polskiego (tak jak robią to żydzi).
Kolejny głos należał do publicysty antyglobalistycznego czasopisma „Obywatel”. Publicysta stwierdził że Plakom brakuje tożsamości społecznej i narodowej, pamięci o bohaterach. Pamięć taka nie przeszkadza w pojednaniu (czego dowodem jest pojednanie żydów z Niemcami któremu towarzyszy pamięć o holocauście).
Jako trzeci wypowiedział się poseł PIS. Zdaniem którego Polacy są wykorzenieni z polskości. Post komuniści szkalują powstanie by usprawiedliwić swoją kolaboracje. Należy pamiętać o historii.
Profesor Bogumił Grott w ankiecie przypomniał kryzys polskiej tożsamości. Kryzys napędzany publicystyką środowiska gazety wyborczej i przemilczaniem martyrologii Polaków.
Długa i zawiła odpowiedź na ankietę publicysty Christianitas zawierał opinie że nie wiadomo czy integracja Polski z Unią Europejską była dla Polski dobra czy zła bo Unia dopiero się tworzy.
Monarchista odmawiający narodowi polskiemu prawa do samostanowienia oraz w pewien sposób kreujący pozytywny wizerunek Jaruzelskiego i PRL w swej odpowiedzi na pytania ankiety stwierdził że „nigdy nie ukrywałem w swej publicystyce, że tę tradycje patriotyczną [powstań narodowych] uważam za gorszą od narodowego zaprzaństwa i kolaboracji z zaborcami”. Zagubiony monarchista nie wie co gorsze czy wariactwo (romantyczny patriotyzm) czy europeizacja.
Tomasz Gabiś w swej szerszej odpowiedzi na ankietę stwierdził że spór o tożsamość prowadzony jest między demoliberalną lewicą a prawicą narodowo konserwatywna. Lewica odmawia Polakom prawa do prowadzenia (równie skutecznej jak żydzi) polityki historycznej. Gabiś zwraca uwagę że polityka historyczna żydów była skuteczna dzięki posiadaniu przez żydów silnej pozycji. Żydom sprzyjało to że wsparła ich lewica by zniszczyć prawicową tożsamość narodową. Lewica jednak nie przewidziała tego że antypolska agresja (np. publicystyka środowiska gazety wyborczej) wywoła reakcje odradzania się tożsamości narodowej (np. w postaci Muzeum Powstania Warszawskiego). Post konserwatywny publicysta apeluje by polska polityka historyczna stała się instrumentem propagandy Imperium Europanum.
Ostatni głos w ankiecie zabrał Lech Jęczmyk stwierdzając że „musimy pielęgnować swoją przeszłość, pamiętać o swoich męczennikach i bohaterach, czerpać z ich siłę z ich śmierci”. Porażki muszą być przekształcane w źródła siły.
W kolejnym bloku tematycznym Jacek Tomczak w swoim artykule dotyczącym realizmu politycznego i jego wypaczeń celnie dostrzegł że współczesna pro rosyjskość nie ma nic wspólnego z realizmem politycznym Dmowskiego. Dmowski uważał że dla Polski groźniejsze są Niemcy stojące na wyższym poziomie cywilizacyjnym od zdziczałej Rosji. Współcześnie Dmowski nie był by pro Rosyjski bo na sojuszu z post sowiecką Rosją Polska nie ma na czym zyskać. Kolejną trafną obserwacją autora jest przypomnienie że narodowcy ostro występowali przeciw środowiskom zachowawczym (i wyjątkowo głupie jest tworzenie mitu o powinowactwie Wielopolskiego endecji i PAXu).
Redakcja Templum przedstawiła czytelnikom zapis wykładu Stefano Zamagni poświęconego nowej encyklice społecznej Benedykta XVI „Caritas in veritate”. Papież w swej encyklice trafnie opisuje problemy współczesnej ekonomii. Rosnące nierówności społeczne wynikające z kiepskiej dystrybucji dóbr (pomimo ogromnych zdolności produkcyjnych) które prowadzą do szkodliwych nastrojów rewolucyjnych. Nadprodukcje żywności której prowadzi głód (pomimo że współczesne rolnictwo jest wstanie wyżywić 12 miliardów osób). Ojciec święty remedium na problemy globalnej gospodarki widzi w dominacji etyki nad ekonomią.
Templum novum publikuje też kilka ciekawych wywiadów. Wywiad z Leszkiem Sykulskim, prezesem Instytutu Geopolityki oraz Polskiego Towarzystwa Geopolitycznego dotyczący geopolityki w Polsce. Pochodzący z 1967 roku wywiad z Juliusem Evolą. Wywiad z Gaborem Vona, liderem Ruchu na rzecz Lepszych Węgier (narodowo radykalną partią Jobbik). Wywiad Tomasza Szczepańskiego z Tadeuszem Andrzejem Olszańskim ekspertem Ośrodka Studiów Wschodnich o Ukrainie.
Niezwykle ciekawe w numerze są dwa artykuły poświęcone ekstremistycznym organizacjom w Republice Włoskiej i we Francji. Piotr Moskała opisuje przywiązanych do zdobyczy socjalnych państwa faszystowskiego ekstremistów łączących nacjonalizm z lewactwem (działających w pop kulturze i szkolnictwie) a Karol Muszyński opisuje francuski ruch tożsamościowy (przeciwny emigracji, popadający w rasizm, antyglobalistyczny, pop kulturowy, anty amerykański, przeciwny Unii Europejskiej, euro centryczny i okazujący sympatie Rosji).
Numer z wieloma innymi artykułami zamyka tekst Ryszarda Mozgola o Lutrze. Lefebrystowski publicysta w swym artykule ukazał herezje Lutra. Luter głosił że zbawienie zapewnia tylko jego nauka, dla propagowania swoich herezji sfałszował Nowy Testament.
Jan Bodakowski
okładka